Mi az alapvető probléma a kötelező olvasmányokkal?
Szerintem nincs olyan ember, aki legalább egy kötelezőnek a tartalmát nem a rövidítettből vagy a netről nézte ki.
Szerintem nem csak azért van ez így, mert rengeteg óránk és kevés szabadidőnk van. Engem maga az a szó, hogy KÖTELEZŐ iszonyatosan taszít. Mert:
- Ez azt jelenti, hogy minden egyes sorára oda kell figyelnem.
- Minden egyes jelentére emlékeznem kell.
- Még azt is visszakérdezik tőlem, ami csak a bővített kiadásban szerepel.
- Automatikusan kikérdezést és dogák rengetegjét vonja maga után.
Tehát nem csoda, hogy nagyon sokan nem szeretnek olvasni. Ugyanis kiskorunktól kezdve azt sulykolják belénk, hogy az olvasás a tanulással egyenlő.
Pedig az olvasás ennél sokkal több! Élmény, szórakozás és kikapcsolódás.Néha nem a korosztályunknak megfelelő könyvet olvasunk.
Szerintem megfelelő háttér (sokszor történelmi) tudás, érzelmi -és személyes tapasztalat hiányában egy 8-9 éves kisgyerekek nem feltétlenül érti meg a Vuk világát. Nem tudja kellően átélni azt, amit a könyv nyújthatna. Ahogyan a Tüskevárat és az Egri csillagokat is kicsit felnőttebb fejjel tudják megszeretni. Ráadásul ehhez hozzátartozik az is, hogy a szerzőnek mindig van valami mögöttes mondanivalója. A könyv tanulságát azonban eléggé nehéz leszűrni úgy, ha nincs mellettük egy segítő ember. Aki legtöbbször a szülő, nem az irodalom tanár, akinek ez lenne a feladata.
Ugyanakkor ott van a másik fele is a dolognak: vannak olyan könyvek, amiket sokkal hamarabb kellene olvasniuk a gyerekeknek. Szerintem egy Orwell Állatfarm még simán beleférne nyolcadik év végén. Úgy könnyebb lenne megérteni, hiszen történelemből is akkor tanulnak a gyerekek a sztálini Szovjetunióról.
Nem csak a történelem tankönyvek lehetnek szárazak.
Öcsém és köztem 4 év korkülönbség van. Pont ezért nagyon sokszor ugyanazokat a kötelező könyveket kapjuk. Múltkor együtt olvastuk Daniel Defoe Robinson Crusoe című könyvét. Én nagyon élveztem, főleg a hosszú és részletes leírások tetszettek benne. Öcsikém konkrétan pont ezért utálta.
Megjegyzés: Nem mondom, hogy nagy könyvmoly lenne, de olyan műveket kedvel, ami számomra hatalmas nagy meglepetés. 10 évesen magától végigolvasta a Winnetou összes részét, most pedog Anne Frank naplóját isteníti.
Én személy szerint a Vörös és feketébe haltam majdnem bele a tavalyi évben.
Kötelező felolvasás?
Nyáron William Shakespeare volt a téma és a Rómeó és Júlia. Ugyancsak kicsi tesómmal mindennap 1 felvonást olvastunk fel belőle. Tudjátok mi történt? Rájöttem, hogy baromi vicces. Olyan párbeszédek vannak benne, amik fölött szinte átsuhantam, amikor nekem volt kötelező.
Egyáltalán szükség van -e rájuk?
Nagyon is! Tágítja a nézőpontunkat. Egy bizonyos történelmi időszakot nem csak egy szemszögből, egy író művein keresztül ismerhetünk meg. Ráadásul rengeteget lehet szórakozni ezeken. Eredetileg pedig azért vannak, hogy tanulni tudjunk belőlük.
Van-e olyan, amit szívesen olvastam?
Az Egri csillagok, a Toldi és a Tüskevár olyan történetek voltak, amiket én akkor amikor olvastam nem nagyon szerettem meg őket. Aztán három-öt éve öcsikém is megkapta nyári olvasmánynak ezeket. Én pedig 15 évesen, apukám előadásában nagyon megszerettem őket.
A kőszívű ember fiait, Szent Péter esernyőjét, Tanár úr kéremet és Abigélt 7. nyarán olvastam és az egyből megragadtak. Ugyanígy 10.-ben Orwell Állatfarmja és 1984-e, valamint Hemingway: Öreg halász és a tenger című könyve. Ezek csak idén (12.-ben) lettek volna kötelezők, de szíves örömest olvastam újra őket.
Az új kedvencem, amiről itt is írtam az pedig Kafka Átváltozás című novellája. Valamint a most olvasás alatt álló Szentivánéji álom is Shakespeartől.
Madách pedig még mindig egy zseni, de az irodalomtanár magyarázata nélkül nem értettem volna meg.
Mit kellene kötelezővé tenni?
Sokkal több ifjúsági könyv kellene, amit nem, mondom NEM! felnőtteknek írtak. Ott van Elisabetta Gnone: Fairy Oak-ja a kicsiknek, a nagyoknak pedig Az emlékek őre, akár Harry Potter is vagy Vándorsólyom kisasszony gyermekei, a lényeg a sokszínű paletta.
Legyen izgalmas, váratlan, fordulatos és modern nyelvezetűek.
Végül: hogyan küzdjünk meg velük? Ha van választási lehetőségünk, akkor mindenképpen a rövidebb könyveket válasszuk. Ha felkínálják, hogy választhatsz a hosszú James Joyce: Ulysses vagy a rövid Hemingway: Az öreg halász és a tenger között, akkor válasszuk az utóbbit.
Ha ez nem jön össze, akkor ne adjuk fel! Próbálkozzunk, kérjük más segítségét és a legfontosabb: ne haragudjunk saját magunkra vagy a tanárra, ha nem emlékszünk olyan jelentéktelen részletekre mint: Tartuffe miért haragudott meg Dorinra? (válasz: a fedetlen keble miatt)!
Ti mit gondoltok a kötelezőkről? Volt már olyan, hogy évek múlva elolvastatok egy középiskolában kötelezőnek kiadott könyvet és tetszett? Melyik volt az, amit nagyon szeretettek és az, amit utáltatok? Mit cserélnétek le és mire?
Várom a válaszokat és a hozzászólásokat ;)
Várom a válaszokat és a hozzászólásokat ;)
Én általánosban szívből gyűlöltem a kötelezőket, az első ami tetszett, a Szent Péter esernyője volt, de Nyilas Misi szenvedését nem bírtam. Aztán valami csoda folytán a középiskolai pályafutásom elejétől kezdve imádom őket. Nyáron, mikor megkaptuk a listát, egészségtelenül izgatott lettem. :D A kedvencem talán a Tartuffe, de A párizsi Notre-Dame és a Virágot Algernonnak is nagyon tetszett.
VálaszTörlésEgyébként nagyon jó bejegyzés lett! :)
Szia Gabi!
TörlésÉn is lelkesen vártam az idei nyáron a kötelezőket. Amikor viszont megkaptuk és kiderült, hogy tele van olyan könyvekkel, amit már olvastam; egy kicsit elkeseredtem. Az ajánlottak viszont tetszettek :) :D
Köszi szépen! :)
Szerintem a kötelezők azért is fontosak, mert akik nem szeretnek olvasni, és életük további részében nem is vesznek könyvet nagyon a kezükbe, azoknak is egy általános műveltséget adnak a kötelezők. Gondolom, ezért kell annyi olyat is olvasni, ami nem a korosztályunknak megfelelő, és talán szenvedünk tőle akkor. Később azonban hálásak lehetünk érte, hogy valamikor elolvastunk és már a műveltségünk része.
VálaszTörlésAnesz
Kedves Anesz!
TörlésNagyon jó dolgokat mondasz :)
Szerintem is fontosak. A mai világban azonban nem segítenek hozzá ahhoz, hogy valaki megszeresse az olvasás. Persze vannak kivételek, én csak általánosságban beszéltem :)
Azért mondom ezt, mert látom, hogy öcsémék osztályában szinte már senki sem olvas szívesen (8. évfolyam).
Volt nekem egy "kedves" gimnáziumi magyartanárnőm. Kb. 120 cm, és amilyen kicsi, olyan szemtelen.
VálaszTörlésNem emlékszem már, mit kellett elolvasni, valami ókorit, de nem is lényeg. Kikérdező dolgozatot íratott belőle. 5 kis kérdés apró részletekről, ahányat tudtunk, olyan jegyet kaptunk. Végigszenvedtem az egészet. És 3 kérdésre tudtam válaszolni. De amikor a tanárnő kiosztotta a dolgozatot és elmondta a válaszokat, akkor már a másik 2-re is emlékeztem, de csak utólag, ezért 3-ast kaptam.
És ezt mondta a "kedves" tanárnő:
- Aki 5-öst kapott, az figyelmesen olvasta, aki 4-est, az figyelmetlenül olvasott, aki 3-ast vagy rosszabbat, az el sem olvasta, vagy csak a rövidítettet.
És ekkor majdnem megkérdeztem, de nem mertem megszólalni:
- Tanárnő, ha nem olvastam, akkor mit untam annyira?
De attól kezdve csak azt olvastam el, ami megvolt otthon, nem fárasztottam magam azzal, hogy utánajárjak, könyvtárban vagy könyvesboltban keresgessem a könyveket. Úgyis azt gondolja a tanárnő, hogy nem olvastam...
Történt mindez az első gimnáziumi évemben, az 1995/96-os tanévben. Aztán a tanárnő másfél év után elment szülni, de a stratégiám nem változott. Először kaptunk egy óraadó tanárnőt másik iskolából a tanév végéig, majd az utolsó 2 évben egy nagydarab szakállas férfi lett a magyartanár. De egyik sem íratott kikérdező dolgozatot. Ezért jól bevált az a taktikám, hogy csak azt olvasom el, ami megvan nekem, és ennél a szakállas férfi tanárnál 1999-ben 5-ösre érettségiztem magyarból! :D
Kedves András!
TörlésÖrülök, hogy írtál :)
Sajnos ezt a módszert még ma is alkalmazzák :( Három évvel ezelőtt én is megtapasztaltam, és valójában: nem sok kedvem maradt többet kötelezőt olvasni.
Szerintem alapjaiban kellene megváltoztatni az egész rendszert.
Nem is csak a kikérdező dolgozattal volt baj, hanem inkább azzal, hogy hiába olvastam a könyvet, a tanárnő a kapott jegy alapján eleve feltételezte, hogy nem olvastam. Ezzel vette el a kedvem az egésztől...
Törlés