2015. október 1., csütörtök

Andy Weir: A marsi *Mini-könyvklub 2.*

Fülszöveg:Hat nappal ezelőtt Mark Watney az elsők között érkezett a Marsra. Most úgy fest, hogy ő lesz az első ember, aki ott is hal meg.
Miután csaknem végez vele egy porvihar, ami evakuációra kényszeríti az őt halottnak gondoló társait, Mark teljesen egyedül a Marson ragad. Még arra is képtelen, hogy üzenetet küldjön a Földre, és tudassa a világgal, hogy életben van – de még ha üzenhetne is, a készletei elfogynának, mielőtt egy mentőakció a segítségére siethetne.
Bár valószínűleg úgysem lesz ideje éhen halni. Sokkal valószínűbb, hogy még azelőtt vesztét okozzák a sérült berendezések, a könyörtelen környezet vagy egyszerűen csak a jó öreg „emberi tényező”.
De Mark nem hajlandó feladni. Találékonyságát, mérnöki képességeit, és az élethez való hajthatatlan, makacs ragaszkodását latba vetve, rendíthetetlenül állja a sarat a látszólag leküzdhetetlen akadályok sorozatával szemben. Vajon elegendőnek bizonyul-e leleményessége a lehetetlen véghezviteléhez?

Véleményem:

Az elején körülbelül hasonló gondolataim lehettek: "Úristenem! Ezt most végig kell olvasom? Ne már... " Igen, végigolvastam és kifejezetten tetszett.
Viszont:
Tudom, hogy ezt az öcsém szenvedne vele. Miért? Mert rendkívül unalmasak azok a részek, ahol azt ecsetelgeti, hogy hogyan fogja megjavítani ezt és ezt és stb. Ha nem vagy kémikus vagy fizikus esetleg botanikus, akkor minek lenne ez érdekes? EZ NEM EGY TANKÖNYV!
Oké, voltak olyan beszólások (pl.: az entrópia) amit mondhatni, hogy értettem. Mármint tudtam, hogy miről beszél, de attól még nem tudtam felfogni egy dolgot: ez miért volt poénos?
Ettől függetlenül a könyv igenis vicces. Tudom, itt sokan meg fognak állni és megkérdezni, hogy mégis egy ember szenvedése hogyan lehet vicces? Nekik üzenem, hogy Ők még nem ismerik Markot. Egyszerűen IMÁDTAM, ahogyan felfogta a történteket! Voltak mély pontok, ahol nem hitte, hogy megmenekül, de sohasem adta fel a reményt és rendkívül szórakoztató is volt eközben. :D

"[12:04] JPL: (…) Más: kérlek, vigyázz a szádra. Mindent, amit írsz, élőben sugározzák az egész világon.
[12:15] WATNEY: Odass! Cicik! –> (.Y.)"

Ez volt az első könyv, aminél tényleg az összes szereplőt megszerettem. Ja, mégsem, volt benne valaki, aki nem akarta, hogy hazahozzák Markot, na Ő arcát szívesen megsimogattam volna. Egy nagy ásóval egyszer-kétszer.
 Viszont volt egy dolog, ami kifejezetten zavart: Arról beszélnek, hogy a főszereplőnek van családja, arról is, hogy küldenek neki leveleket, de ezek az üzenetek vagy sohasem értek célba vagy egyszerűen csak egy fél pillanat erejéig voltak megemlítve. Nem szerepeltek sehol! Annyira voltak csak fontosak, hogy a NASA egyik okostojása (megjegyzem egy volt csak, a többi mind elfelejtette) még a nagy bejelentés előtt említette, hogy elmegy hozzájuk, hogy hamarabb tudjanak a dolgokról.

Vannak benne nagyon jó részek és jó gondolatok is.
Mindenki egyért és egy mindenkiért! Az egész világ meg akarta menteni a Marson ragadt embert. A kínaiak és az amerikaiak összefogtak csak egy asztronauta miatt! Szerintem ez igenis szép gondolat :)

Aztán ott van Mark, akiről már kiderült, hogy rendkívül humoros. Emellett azonban egy hatalmas hős is. Most komolyan? Ki az aki nem csinálná össze magát és nem lenne öngyilkos, ha rájönne, hogy Ő az egyetlen ember egy kihalt bolygón? Nos, én ott vetettem volna le magamat a legelső Lakról, amit találok. Ő viszont találékony volt és esküszöm az írónak sikerült elhitetnie velem, hogy egy hatalmas zseni a pasas :D

A vége felé már nagyon izgultam az egész csapatért és ez volt az ok, amiért a körülményekhez képest tényleg eléggé gyorsan kiolvastam az egész könyvet :)
Borítók:

Szerintem az újfajta magyar kiadás szörnyű. Főleg azért is, mert a Mentőexpedíció nagyon rossz választás volt mind a film címének, mind a könyv alcímének (?).
Az angol borító viszont tetszik *-*




A film:

Ahogy már fent is említettem: szerintem a Mentőexpedíció nem lett valami jó cím (igen, nagy spoiler a történet csavarját illetően), de az előzetes után én izgatottan várom, hogy mit hoztak ki belőle. Pont ma van a bemutatója és már csak Matt Damon miatt is meg fogom nézni :D 


Idézetek:

"… minden emberben ott lapul egy alapvető ösztön, hogy segítsen a másikon. Lehet, hogy néha nem így tűnik, de attól még igaz. 
Ha egy hegymászó eltűnik, az emberek keresést szerveznek. Ha egy vonat kisiklik, az emberek sorban állnak, hogy vért adjanak. Ha egy földrengés romba dönt egy várost, az emberek a világ minden részéről vészhelyzeti ellátmányt küldenek. Ez annyira alapvetően emberi, hogy kivétel nélkül megtalálható minden kultúrában. Persze vannak seggfejek, akikben nincs törődés, de sokkal-sokkal magasabb azok száma, akikben van."

"Csodálatos, hogy egy rakás szarrágó a Földről magyarázza nekem, a botanikusnak, hogyan neveljem a növényeimet. 
Többnyire figyelmen kívül hagyom őket. Nem akarok arrogánsnak tűnni, de én vagyok a legjobb botanikus a bolygón.""Mark, íme, a válaszok néhány korábbi kérdésedre: 
Nem, nem mondjuk meg a Botanikus Csapatunknak, hogy „Basszák meg magukat."

"Vogel kémikus volt, tudta, hogy kell bombát csinálni. Ami azt illeti, a képzése egy jelentős része arra összpontosított, nehogy puszta véletlenségből rakjon össze egyet."

"A következő teendőm: tétlenül üldögélni tizenkét órán át. 
Jobb, ha hozzálátok!"


Összegzés:

Cselekmény: 9/10 - Azért jobban örültem volna, ha könnyebb lett volna SPOILER! a Marsról elszabadulni.  SPOILER!
Szereplők: 5/5 - Bírtam Mark hozzáállását a dolgokhoz, és a csapatát is nagyon megszerettem :) Elvégre SPOILER! Visszamentek érte :)  SPOILER!
Borító: 4/5 - A filmestől eltekintve, a másik egészen jó :D