2016. április 17., vasárnap

Neil Gaiman: Sosehol *Mini-könyvklub 3*


Fülszöveg:
A világ és ami alatta van.
Richard Mayhew egy fiatal üzletember jó úton a fényes karrier, szép feleség és kellemes élet felé… ami mind semmivé lesz, amikor egy bajba jutott lány segítségére siet. Jótette jutalmául a hétköznapi Fenti Londonból átkerül a baljós, sötét Lenti Londonba, az elveszett idők, elveszett helyek és elveszett emberek bizarr világába. Különös társaságba csöppen: Ajtó – a lány, akin segített – nemesi származású és szülei gyilkosát keresi; de Carabas márki kétes szívességeket behajtva éli még kétesebb életét; Vadász a világ legnagyobb szörnyeit hajszolja. 
A csatornák és metróalagutak labirintusában velük kell boldogulnia Richardnak, hogy segíthessen másokon és így segíthessen magán is. Vajon megleli-e azt az életet, amelyet már jóval korábban elveszített, mint hitte?

Ajánló:
Én ezen az írón nem tudok kiigazodni! Imádtam Tőle az Amerikai isteneket, utáltam a Csillagport és íme egy újabb könyv, ami teljesen megosztja a véleményemet!


"Nem a zuhanástól félek....attól félek, amikor vége."


Az egész könyv ötlete egy azonos című fantasy sorozat forgatása közben született. Neil Gaiman a BBC számára írta a forgatókönyvet. Ebből később a vászonra kerüléskor rengeteg részt kivágtak, nem valósítottak meg, ezért az író elhatározta, hogy ír egy olyan könyvet, amiben ezek a félredobott részek is benne vannak. Továbbá változtatott egy kicsit a cselekményeken, de a lényeg ugyanaz maradt.

Az alapötlet nagyon kidolgozott és fantáziadús. A történet a jelen korban, London metrójában játszódik. A lenti világban minden sokkal nehezebb: bajos élelmet találni, körülményes elbújni és szinte lehetetlen huzamosabb ideig életben maradni.
Itt halkan megjegyzem, hogy Neil azt írta, hogy ez a könyv a józan eszének megőrzésére szolgált a sorozat forgatás közben, ezt nem is nehéz annyira elképzelni, ha a sorozatba belepillantunk.



"A pillanatokat meg kell élni, a várakozás bűn, mind az eljövendő idő ellen, mind a jelen pillanat ellen, amelyet az ember épp semmibe vesz."


A szereplők is sokfélék, vannak nagyon jól kidolgozottak, ők egyértelműen a főkarakterek közé tartoznak. Aztán ott vannak a csak fél fejezet erejéig megemlített alakok, akiket nagyon sok esetben nem tudtam hova tenni, mert mindegyikben volt egy kis fantázia, de nem feltétlenül sikerült ezeket kibontakoztatni és kamatoztatni. A PATKÁNYOK elméletileg kulcsfontosságú szerepet töltöttek volna be, de valahogy ezt sem igazán fejtette ki a szerző. Mindezek ellenére kerek volt az egész

Kicsit sajnáltam, hogy a magyar fordításban nem igazán jöttek át az igazi poénok. Az eredeti angol változatban rengeteg olyan finom utalás van, ami még jobban megerősíti az olvasót abban, hogy mennyire lenti is az a Lenti London. Ráadásul a RÉS mint szó is nagyobb szerepet kap benne, ami a történet szempontjából eléggé fontos. Mindenképpen AJÁNLOM, eredetiben meg pláne!

Nekem kevés volt ez a 200 oldal, én olvastam volna még tovább :) 
Utána jártam kicsit a fantasy jelentésének, mert egyszerűen ez a könyv nálam olyan messze állt az eddig megszokott ilyen műfajú könyvektől, mint Makó Jeruzsálemtől. Tehát:
"Fő jellemzője, hogy a tartalma többnyire olyan elképzelt, mitikus jellegű, valamilyen tekintetben mindig irreális, az író által teremtett, csak annak fantáziájában létező alternatív világokba mint keretbe van ágyazva, mely felépítésében, fizikai és etikai törvényeiben, értékeiben, élőlényeiben, rokonságot mutat a vallások és mítoszok által megteremtett képzeletbeli világokkal."
A végső konklúzió az lett, hogy "ja, ez egy fanatsy" és bár még nem szoktam hozzá ehhez a felosztáshoz, de nagyjából rendbe tettem az irodalmi fogalmakat a fejemben. 

Összegzés:
Cselekmény: 7/10
Borító: 5/5
Szereplők: 3/5 



Pár szó és utána befejezem:

Május, június, július és augusztus hónapokban újra indul a Mini-könyvklub, amire bárki jelentkezhet, aki szeretne velünk olvasni. A kategória újra a sci-fi és a disztópia lett, aminek én kevésbé örülök, de annyira megszerettem Vegazust és a többieket, hogy erre a fordulóra is beneveztem. 
Ha megtetszett és szeretnél jelentkezni, akkor az alábbi linken megtalálod a szabályokat és az űrlapot amit ki kell tölteni: http://konyv-sarok.blogspot.hu/2016/04/mini-konyvklub-4.html

2016. május 31-ig lehet résztvevőnek jelentkezni!Ráadásul még a 3 követelő könyvet sem szavaztuk meg, 10 könyvből lehet választani.
Kiemeltem azokat amik engem érdekelnek: 

  • Philip K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?
  • Audrey Niffenegger: Az időutazó felesége
  • Lois Lowry: Az emlékek őre
  • Veronica Rossi: Végtelen ég alatt
  • Harry Harrison: Helyet! Helyet!
  • J. Goldenlane: Napnak fénye
  • Ernest Cline: Ready Player One
  • William Golding: A Legyek Ura
  • Robert A. Heinlein: Ajtó a nyárba
  • Meg Rosoff: Majd újra lesz nyár

Remélem sokan leszünk és kedvet kaptatok hozzá :) 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése