2020. április 29., szerda

Sabahattin Ali: Madonna ​prémkabátban


Fülszöveg:
Egy ​minden normát felrúgó, lefegyverzően őszinte nő és egy zárkózott, török fiatalember szerelme az 1920-as évek szabadon pezsgő Berlinében.„Egy nap azután minden véget ért. Olyan egyszerűen és olyan durván, hogy első pillanatban fel sem fogtam a súlyát. Csak meg voltam lepve, kicsit szomorkodtam, de nem gondoltam, milyen nagy és megváltoztathatatlan hatást gyakorol az egész hátralévő életemre.”Ez a meglepően modern, romantikus török kisregény több mint 70 évvel a születése után idén váratlanul, de megérdemelten vált néhány hónap alatt világsikerré: több mint 20 nyelven most adták ki először, milliós példányszámban fogy. Törökországban is reneszánszát éli, mai „Rómeó és Júlia” történetként rajonganak érte. A finom szerkezetű mű korát messze megelőzően tekint az úgynevezett „férfias” és „nőies” jellemvonásokra, így gender-regényként is olvasható.„Én másféle szerelemre várok. Az minden logikát nélkülöző, leírhatatlan és megmagyarázhatatlan valami. A szerelem szerintem ellentmondást nem tűrő kívánás! – fordult hozzám Maria Puder. De másféle embernek kellett volna lennem, hogy másképp tudjam csinálni.” Sabahattin Ali  (1907-1948)
Könyvadatok: 
Téma:
Kiadó: Európa
Eredeti megjelenés: 1943
Oldalszám: 224 oldal
Megrendelhető: Új könyvek


Miért pont ez?:
Tíz kicsi könyv blogon találtam rá először a könyvre, és már akkor felkeltette az érdeklődésemet (ide kattintva olvashatjátok az ajánlót). Aztán a könyvtárban találkoztam vele újra egy nap teljesen véletlenül, és ki is vettem.

Véleményem:
A könyvet A nagy Gatsby-hez hasonlítja a borítón található szöveg, azonban én kevésbé hasonlítanám hozzá. A hangulat és az elbeszélés módja az első felében tényleg nagyon hasonló, de Sabahattin Ali könyve nekem sokkal többet adott egy tragikus, de csodálatosan szép szerelmi történetnél.

Már az alaptörténetével megvett magának és, ami ezután következett csak hab volt a tortán. A könyv elbeszélője/főszereplője egy rendkívül zárkózott török férfi, aki zsigeri szinten fél a nőktől. Egy nap tudatlanul sétálgat egy német galériában, amikor hirtelen ráakad a megtestesült tökéletességre egy női önarckép formájában. Hetekig visszajáró vendége lesz a képtárnak, miközben egyre jobban bele bonyolódik a cseppet sem hétköznapi "románcba" a képen szereplő (elképzelt) nővel.

Ezzel egyidejűleg ismerkedik meg egy hús-vér hölggyel, akivel bonyolult viszonyba kezd. Hogy mi köze ennek a nőnek a képen szereplőhöz, és a férfi képzeletében elő tökéletes asszonyhoz? Ez is kiderül. 



A történet két szálon fut: látunk egy fiatal és még boldogtalan férfit, ezzel párhuzamosan pedig egy idős és már boldogtalan férfit. A két állapot között pedig egy nő áll, aki egy ideig boldogságot csempész a férfi életébe és szívébe. 

Végig nagyon valóságosnak ugyanakkor a valóságtól teljesen elrugaszkodottnak éreztem. Inkább érzelmekről, érzésekről szól a könyv. Fenomenális, ahogyan a szerző mindezt egy egyszerűbb történetbe ágyazza bele. Ezzel eléri, hogy csodálatosnak, tragikusnak és megrendítőnek hassanak az olyan egyszerű események, mint az iskola kerülés vagy egy séta a park körül. 

Összességében ez a könyv a szenvedélyről és a szerelem sokszínűségéről szól: az első szerelemről, az egy éjszakás kalandról, a lelkitársról, a csalódásról, a családról, a kötelékekről és az elrontott életekről. 

Kinek ajánlom?: 
Ajánlom mindenkinek, aki szeretne egy olyan könyvet olvasni mely a szerelem fajtáiról, és az azutáni mérhetetlen vágyódásról szól, hogy tartozzunk valahová.

Összegzés: 


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése